måndag 23 mars 2009

Ahhhh vilken morgon...

SOOOOL tänkte jag när jag öppnade gluggarna. Jag blir så pigg och glad när jag vaknar till solen. Det är inte så att jag längtar till att ligga och dra mig på en strand precis för jag tycker det är roligare att leta snäckor och drivved när jag är på en strand.
Men solen för mig är som en kraftig energikick. Min framtida ateljé bör ha ett stort fönster från golv till tak på solsidan. Men just nu är det en liten mysig källarlokal som min atelje befinner sig i.
När det blir varmare tänker jag ta en stol och sätta mig att skissa på nya idéer ute i solen varje dag... minst en timme. Och med min solhatt på så klart :)

Idag ska jag färdigställa illerfigurerna och pappas present ska brännas. Sen hoppas jag på att vaktmästaren kommer och tittar på om det går att få mitt önskeljus i lokalen. Jag känner mig ganska ivrig att få komma ner och jobba. Det är massor att göra inför utställningarna och med tanke på hur mycket jag har att måla klart av lagret så är det spännande att se hur mycket som hinns med. Anledningen till att jag inte gjort grejerna klara är ju för att ibland är det så lätt att säga "jag kan ta det sen". Men det är slut med det nu... Visst om man har jobbat så pass att det behövs en paus då är det ok. Nacken och axlarna och ögonen behöver ju vila upp sig ibland ju.

Besökarna på min hemsida ökar mer och mer nu.
Min allra första hemsida för min konst hade jag för ca 10-12 år sedan. Det var då 75 besökare i veckan i genomsnitt och det var många som var intresserade. Men sen jag byttade från vanligt modem till bredband så kunde jag inte ha kvar min gamla hemsideadress av telia så där tappade jag direkt alla som besökt mig eftersom sidan försvann. Besviken var jag minst sagt... men jag orkade inte ha uppringt modem för den fick startas om ständigt.. ibland så mycket som 20 gånger per dag. Sen var det ju så också att mitt första hemsideprogram hette Claris Homepage. Och för ca 3 år sedan funkade inte det längre eftersom den var för gammal.
Men så fick jag tag i Dreamweaver och upptäckte nya möjligheter. Men eftersom jag är självlärd är det ibland en aningens klurigt att fatta hur jag fixar en del funktioner.
Det är skoj att själv komma på hur det funkar men samtidigt tar det ganska mycket tid.
Jag har alltid uppskattat att få utvecklas på egen hand, men ibland behöver man ju lite praktiska tips. Har funnit en superbra sida på nätet http://www.webdesignskolan.com/ / eller .se slutar den med. Där har jag lyckats ta reda på en del. Men så är det ju att vissa lektioner kostar. Men ju mer som går att få gratis i nuläget desto bättre.

En annan regel jag har försökt införa i min vardag är att ha "köpstopp" och så testade jag att handla matvaror utan att det skulle finnas plast i embalaget..... det gick sådär.
Köpstoppet har funkat ibland men så är det den där lilla tanken "jag kan nog unna mig det här idag med gott samvete"....haha tja det beror ju helt klart vad det är ju men iallafall så går det bra ibland och mindre bra ibland.
Att handla utan plast var desto svårare... det finns ju tillochmed plast om ekologiska grönsaker.....suck!.... jag har en önskan att det skulle finnas ett miljövänligare alternativ för plast. Konservburkar är ok men metallen avger ju dessvärre lite smak och det är inte nyttigt i längden heller ju. Men miljövänligare helt klart.
Testa dig själv när du ska handla, se hur pass mycket av de varor du brukar behöva kan handlas utan plast.... enda plasten som är acceptabel är den som kan brytas ner av naturen eller användas i naturgas framställning. Vore kul att höra hur ni lyckades och Var ni handlade... maila mig på postmaster@marieadler.com när det gäller det ärendet.
Vill ni beställa något av mina alster så är det marie@marieadler.com som gäller.

nu ska jag ner och arbeta.. ha en bra dag, och lycka till med inhandlandet, och tänk på att varje litet steg vi gör för en bättre miljö hjälper oss ALLA.... :)
tills senare....
Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar